Mulakan Dengan

Mulakan Dengan

20120209

++ Air Ketuban Keluar Sebelum Masanya ++

Ataupun leaking....

Even akk pernah mengalaminya semasa mengandungkan anak kedua - Fakriathul Syasya - dulu, tapi ianya tidaklah seteruk kali ni....

Masa Sya dulu, akk dah pun overdue 6 hari..... so, doktor induce masukkan ubat.  Masuk jer satu ubat, terus contraction terjadi.  Mungkin dah pun sampai masa untuk contraction bukan hanya disebabkan ubat induce tu.... wallahua'lam......  Alhamdulillah semua lancar....

Tapi, kali ni akk still tak cukup minggu lagi.... dah 35 minggu.... doktor kata kena tunggu 36 minggu.... minggu depan dah boleh beranak ker? Risau gak.... anw, esok ada appointment.  See what doctor gonna say....

Ini adalah artikel yg akk dapat dari satu laman web yg ditulis oleh seorang pakar O&G dari Columbia Asia Hospital Puchong.

Pecah ketuban sebelum masa terjadi apabila karung air ketuban yang menyelubungi bayi pecah dan bocor. ia lebih kerap terjadi pada saat melahirkan, tetapi sekiranya ia berlaku kurang dari 37 minggu dan didapati tiada tanda-tanda melahirkan ia dipangil PROM atau Premature Rupture of Membrane.

Adakah saya perlu di'induce'?


Sekiranya PROM berlaku pada usia kandungan sudah matang, doktor anda mungkin akan menyarankan untuk menunggu selepas 24 jam kerana didapati 80% akan melahirkan tanpa perlu di’induce. Menunggu lebih dari 24 jam akan meninggikan risiko jangkitan kuman dan tidak disarankan.

Menunggu lebih dari 24 jam pula selalunya dibuat sekiranya kandungan masih tidak cukup bulan, dalam masa yang sama doktor dapat memberikan ubat yang sepatutnya agar paru-paru bayi dapat peluang untuk matang.

Betulkah ketuban saya telah pecah?


Kadang-kadang wanita agak ragu samada air yang keluar dari faraj betul betul air ketuban atau cuma air kencing atau lendir yang berlebihan. Air ketuban tidak hancing dan keluar secara tiba-tiba dan selalunya meleleh membasahi paha atau kain yang dipakai. Sekiranya anda tidak begitu pasti, merujuklah kepada doktor untuk kepastian.

Pemeriksaan termasuklah menggunakan ultrasound untuk mengetahui samada terdapat kekurangan air ketuban atau tidak dan pemeriksaan faraj untuk melihat samada terdapat takungan air atau tidak. Anda mungkin akan disuruh untuk batuk dan sekiranya terdapat air keluar dari lubang pintu rahim, adalah disahkan anda mengalami PROM.

Kadang-kadang doktor juga akan mengambil ‘swab’ untuk dihantar ke makmal bagi ujian jangkitan kuman.

Rawatan


Setelah dipastikan yang anda mengalami PROM, doktor selalunya akan berbincang tentang pilihan rawatan yang terbaik untuk anda. Sekiranya kandungan anda cukup bulan, anda selalunya akan di’induce’ selepas 24 jam. Jika disyaki terdapat tanda-tanda jangkitan kuman ubat antibiotik akan diberikan.

Sekiranya kandungan tidak cukup bulan, terdapat risiko tinggi untuk kelahiran pra-matang. Bayi pra-matang terdedah kepada beberapa masalah serius termasuklah, kesukaran bernafas disebabkan paru-paru paru yang tidak matang berserta dengan masalah organ-organ lain seperti sistem imuniti yang belum membentuk menyebabkan bayi tak cukup bulan kerap mendapat jangkitan kuman. Semua bayi yang tidak matang selalunya akan dijaga dengan rapi dan wad yang khas untuk mereka.

Adakah ketuban boleh bercantum semula?


Ya! Memang ada peluang untuk bercantum sekiranya kebocoran yang berlaku adalah kecil. Kajian menunjukkan kurang dari 10% % PROM bercantum semula dan kandungan diteruskan sehingga cukup bulan.

Sekiranya kelahiran tidak dapat dielakkan, ibu akan diberikan ubat yang dipanggil dexamethasone untuk menolong mematangkan paru-paru bayi. Ibu juga mungkin akan diberikan ubat untuk mengurangkan kontraksi rahim.

Selalunya ibu akan dimasukkan ke hospital untuk beberapa hari untuk memantau sebarang komplikasi yang bakal timbul. Beberapa ujian darah mungkin diambil untuk melihat tanda-tanda awal jangkitan. Sekiranya didapati terdapat simtom seperti demam, sakit perut atau bayi dalam keadaan ‘distress’ kelahiran selalunya akan disarankan.

Apakah peluang bayi saya untuk hidup?


Di Malaysia, peluang bayi pra-matang untuk hidup agak tinggi. Sekiranya lahir pada usia 30 minggu, pelungnya amat cerah dengan kadar 75-80%. Walaubagaimanapun, kadar untuk hidup semakin kurang apabila bayi 28-30 iaitu pada kadar 60% dan sekiranya kurang dari 26-28 minggu, pelunag untuk hidup adalah 20-40% sahaja.









No comments: