Mulakan Dengan

Mulakan Dengan

20130222

++ Tertib Susunan Wali ++

Ketiadaan wali dlm perkahwinan boleh menyebabkan nikah itu menjadi tidak sah, fasid atau batal.

Mengikut tertib wali, bapa hendaklah menjadi wali bagi semua perkahwinan anaknya.  Dan jika bapa tidak ada krn meninggal dunia maka hak wali berpindah kpd datuk pengantin perempuan itu.

Dan jika datuk juga meninggal dunia maka hak wali itu berpindah kepada saudara lelaki seibu sebapa kpd pengantin perempuan dan begitulah bidang kuasa wali mengikut tertib susunannya.

Tertib susunan wali sepenuhnya ialah

1.  bapa

2.  datuk

3.  saudara lelaki seibu sebapa

4.  anak lelaki drp saudara lelaki seibu sebapa (anak saudara)

5.  anak lelaki drp saudara lelaki sebapa (anak saudara)

6.  saudara lelaki seibu sebapa bagi bapa (bapa saudara)

7.  saudara lelaki sebapa bagi bapa (bapa saudara)

8.  anak lelaki bagi saudara lelaki seibu sebapa bagi bapa (sepupu)

9.  anak lelaki bagi saudara lelaki sebapa bagi bapa (sepupu)

Sekiranya pengantin perempuan langsung tidak mempunyai wali, wali hilang atau ghaib atau jika wali aqrab enggan mewalikan pernikahan tanpa alasan yang dibenarkan oleh syarak, maka dia akan dinikahkan secara wali hakim.

Dlm keadaan wali yg dinyatakan di atas masih hidup dan cukup syarat sbg wali seperti beragama Islam, baligh, berakal, adil dan merdeka, maka melakukan akad pernikahan dgn menyembunyikan wali berkenaan atau melangkaui tertib susunan wali itu boleh menjadikan perkahwinan itu tidak sah.

Malah, jika perkahwinan itu dilangsungkan menggunakan wali abad, yakni wali yang jauh perhubungannya dgn pengantin perempuan mengikut susunan wali sedangkan wali aqrab iaitu wali yg paling dekat hubungannya dgn pengantin perempuan mengikut susunan wali masih ada, maka perkahwinan itu juga boleh jadi tidak sah.


Kredit - Harian Metro
Oleh Musa Awang - Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)








No comments: