Mulakan Dengan

Mulakan Dengan

20110507

++ Jari Jemari Tangan ++

Apabila kita mengkaji struktur anatomi tangan, kita akan dapati ia sebenarnya satu struktur yang sangat kompleks, berliku-liku dan juga sangat menarik.

Meskipun tangan merupakan sebahagian struktur tubuh yang agak kecil, namun ia sebenarnya dibentuk oleh 27 tulang daripada pergelangan tangan sehingga ke hujung jari.

Ia di kategorikan sebagai tulang karpal yang membentuk pergelangan tangan, metakarpal yang membentuk tangan dan tulang falanks (tulang ruas jari) yang membentuk jari jemari.

Setiap jari mempunyai tiga tulang falanks melainkan ibu jari yang mempunyai dua tulang falanks sahaja. Ia dibahagikan kepada tiga barisan iaitu barisan pertama (proximal phalanx), barisan pertengahan (middle phalanx) dan barisan hujung (distal phalanx). Setiap barisan disambung oleh sendi-sendi kecil yang begitu kompleks dan unik.

Setiap sendi disokong oleh ligamen-ligamen untuk memastikan kestabilannya dalam melakukan kerja. Menariknya, tiada struktur lain di dalam badan kita yang mana tulang-tulang kecil disambung dan dibenarkan bergerak bebas ke hadapan dan ke belakang, ke kiri dan ke kanan. Ia hanya terdapat pada jari jemari sahaja.

Antara nikmat Allah s.w.t. yang begitu besar kepada kita adalah tangan.

Setiap tangan lazimnya mempunyai lima jari dan ia memiliki fungsi yang tidak terkira banyaknya. Dengan jari inilah kita mengambil dan meletakkan sesuatu barang, menggenggam, memukul, membuat kerja, menulis, menggunakan komputer dan sebagainya.

Jari jemari yang Allah s.w.t. kurniakan kepada kita sebenarnya boleh mempengaruhi destinasi kita di akhirat kelak, samada syurga atau neraka.

Dengan jari jemari kita melakukan kebaikan dan ibadah kepada Allah s.w.t. Kita menghitung kalimah zikir dengan jari. Kita meluruskan jari telunjuk ketika solat apabila mengucapkan kalimah syahadah. Kita bersedekah dengan menghulurkan wang menggunakan jari (tangan).

Dan dengan jari jemari juga kita melakukan dosa. Menulis fitnah dan sesuatu yang tidak berasas di blog atau di website. Penjenayah menarik picu pistol untuk mencederakan orang juga menggunakan jari jemari.

Antara keajaiban jari jemari adalah terletak pada ibu jarinya. Setiap manusia di dunia ini walau kembar sekalipun, mempunyai pola cap jari yang berlainan. Ianya akan kekal dan tidak berubah melainkan terdapat kecederaan yang mengakibatkan parut kekal pada ibu jari. Kajian menyatakan bahawa cap jari mulai terbentuk sejak kita berusia tiga bulan di dalam kandungan lagi!

Alangkah indah dan unik nya ciptaan Allah s.w.t. ini. Sesungguhnya jari jemari yang sangat kompleks mampu disusun cipta oleh Allah s.w.t. dan disusun kembali di hari akhirat kelak, apatah lagi struktur lain yang besar dan tidak kompleks.

Wallahu’alam…..




- Solusi






No comments: