20120831

++ Kuih Gunting ArMie ++


1 cwn                 tepung gandum

½ cwn                tepung jagung

2 sudu besar    serbuk kari

1 sudu kecil      serbuk cili

6 tangkai          daun kari (nak lebih pun boleh juga)

2 sudu besar   ketumbar

1 sudu kecil     jintan manis

1 sudu kecil     jintan putih

2 sudu besar   marjerin

1 sudu besar   udang kering (inipun boleh lebih kan juga….)

2 sudu besar   gula castor

1 sudu kecil     garam

1 kotak            santan (200 ml)


1. goreng daun kari tanpa minyak

2. kisar halus – daun kari, ketumbar, jintan manis, jintan putih, udang kering

3. satukan dlm bekas – bahan2 yg dikisar, t.gandum, t.jagung,serbuk kari, serbuk cili, gula, garam, marjerin. Gaul sebati.

4. dah sebati, tuang santan sedikit demi sedikit. Uli sampai jadi doh.

5. oleh krn akk ni pemalas, senang citer, amik gunting, korang gunting jerlah dari doh tu kecik2 yea…. Jgn besor2 nnt x cantik. Takyah nak gelek bagai, nyusahkan dik nun….

6. eh, lupa plak nak mention minyak. Tp klau dah mende ni nak kena goreng, sendiri mau ingat lah… tp dik, korang jgn tuang minyak bebanyak, sbb mende ni ada serbuk kari, minyak goreng tu nnt gerenti x hensem sudahhh….

7. haaa… lagi satu…. Bila dah gunting tuh, kat bekas tu nnt kena letak tepung sket, sbb takut nnt dia melekat di antara satu sama lain (senang citer, jgn bagi dia kawin, ceraikan dia…)






No comments: