20130103

++ MSG Penyebab Migraine? ++

Oh... pada yg pernah terbaca, akk ni adalah penghidap migraine. Dolu2 akk mmg biasa menulis ttg betapa lah akk ni selalu diserang oleh migraine. Tp skrg nie akk dah malas dah nak menulis pasal migraine ni dik nun.... Redha jer lah. Dah ALLAH nak menguji kita, terima jerlah. 

Tapi, dalam terima dan redha tu, kenalah jugak muhasabah diri, kan? Kot bior betul apa yg ku makan selama ini mungkin jadik penyebab sakit kepala ku ini. Kot nak merdeka dari migraine ni... haaa... ko mengandung jer lah dik... InsyaALLAH sihat walafiat. Iye, serius... itu ler yg akk alami. Mmg merdeka lah dlm setahun cenggitu. Ubat migraine tu pun dah nak expired dah... Tapi siap ler pastu, mmg tetiap bulan ler ku beli ubat migraine non-stop.

Meh, kita ke tajuk yg sebenarnya spt tertera di atas.... huh, lari tajuk akk ni sebenornya...

Monosodium Glutamate (MSG) adalah garam sodium digunakan sebagai penambah perisa di dalam makanan seharian kita. 

MSG di dapati melalui proses penapaian (fermentation) karbohidrat menggunakan yis dan bakteria akibat hidrolisis wheat gluten.

Ianya digunakan dalam penyediaan stok (stok ayam, ikan bilis, dll), penyediaan bbq sos dan mayonis, penyediaan makanan dalam tin, sejukbeku dan makanan kering dan penyediaan makanan jajan (snack, junk food).

Secara keseluruhannya, pengambilan MSG secara sederhana di dalam makanan adalah tidak berbahaya. TETAPI pengambilan melebihi 3 GRAM boleh menyebabkan sakit kepala kepada mereka yang sensitif kepada MSG. Ini bermakna, bukan semua orang akan sakit kepala bila makan MSG, ianya bergantung kepada individu.


Bagaimana MSG menyebabkan migraine?

MSG adalah garam sodium pada amino asid, glutamate. Glutamate akan melekat pada glutamate receptor di neuron (saraf), seterusnya ianya akan mengaktifkan saraf-saraf.

MSG juga dikenali sebagai unsur yang menyebabkan pengecutan dan pengembangan saluran darah yang akan menyebabkan sakit kepala.

Cara terbaik adalah mempunyai catatan peribadi tentang makanan dan juga sakit kepala yang dialami dalam tempoh 24 jam yang lepas. Mungkin dengan cara ini kita dapat mengetahui apa yang kita makan dan mengakibatkan sakit kepala. (Tapi, kadangkala jika kita makan di restoren A, makan mee goreng nya OK, di restoren B pulak kita sakit kepala. So, tak boleh nak salahkan makanan, kan? Huhuhu.... redha jer lah....) 





1 comment:

the tempo of life said...

baru tahu pasal ni. thanks akak sbb share