20100825

++ Hijab ++

Berhijab....

Ramai wanita yg berhijab slps berkahwin.... Alhamdulillah....

A few friend of mine.... Masa anak dara bertudung, pastuh bukak, tapi lepas kawin pakai balik.... Bagus le tu.....

Tapi, ada beberapa pihak pernah meluahkan rasa tak puas hati dgn cara berpakaian org berhijab nih.

Ada yg mempertikaikan, knp dah bertudung mesti pakai seluar pastuh baju masuk dlm..... tidakkah itu menampakkan punggung yg sepatutnya ditutup?

Ada jugak yg pakai tudung, tapi bila angin bertiup maka akan kelihatan lah rambut yg diikat (dlm erti kata lain, takdak anak tudung).

Ataupun bertudung, tapi pakai baju lengan pendek suku jer....

Ada jugak yg bertudung, tapi baju ya rabbi ya tuhan..... fit giler tuh.... menampakkan figura tubuh yg menggiurkan....

Ada jugak yg pakai baju kurung moden, cantik di pandang mata. Tapi bila tengok tang kain nya, emmm... belah sampai nampak lutut gitu.....

Itu dr perspektif pandangan oranglah..... walaupun sebenarnya mmg begitu cara pemakaian wanita berhijab di Msia skrg nih....

Takpe, masing2 nyer pendirian.

Wanita skrg adalah wanita berkerjaya, mungkin ada etika pemakaian yg kita tak boleh nak elakkan.... Cam yg kerja kat fast food restaurant tuh.... Sumer pakai tudung pun kena tide-in baju, kannnn.... Dah gitu etika uniform mrk.

Dan..... ada jugak yg pertikaikan mrk yg berpurdah..... Tutup semuanya kecuali bahagian mata shj...

Klau di renungkan kembali, kita klau sembahyang pun, pakai telekung, bahagian muka masih lagi kelihatan. Knp berpurdah perlu tutup muka hanya nampak mata shj? Bukankah dr mata itu adalah bermula segalanya.....

Akk pun tidak lah perfect.... Tapi, alhamdulillah..... Masih belajar lagi... Utk diri sendiri dan juga utk anak cucu nnt...

Oppsss.... ini hanyalah satu pandangan yg terlintas kat kepala ni shj....

Bila kita berniat utk memakai tudung, kita tidak lah hanya memakai semcm ianya satu trend pulak. Mcm fesyen masakini.... Ini krn kita juga perlu tahu dos and dont utk melengkapkan niat berhijab itu tadi....

Wallahua'lam......

Bak kata Ustazah Dato' Siti Nor Bahyah - anda buat, anda dapat.....





No comments: