Mulakan Dengan

Mulakan Dengan

20100514

++ Apa???? ++

Saya adalah berkemungkinan ada DARAH TINGGI??????

Kuang.... kuang... kuang....

Dgn sedih nya saya menerima keputusan dr doktor.

Mmg pun.... cam ada something wrong jer...

Coz since Sat, saya kena migraine the minute i open my eyes in the morning.

Dah makan ubat migraine pun sampai ke petang masih cam mamai2 gitu....

Tot Sun dah oklah...

Rupa2nya tak ok.

Whole day of Sun, akk spt berada di awang2an. Hanging in the air, gitu...

Jalan pun cam tak jejak kat lantai jer.... Ishhh.... tak sukalah gitu. Buat kerja pun tak concentrate sungguh....

Mon gi keja cam biasa. Buat tak reti jer.... But the end of the day, still tak ok jugak. Nak balik petang Mon tu siap mention kat bos yg esok pagi akan lewat masuk nak gi klinik.

Gi klinik the next day i.e Tue, citer2 ngan doktor.

Check bp, letak stetoskop kat dada, kat bakang.

"Awak tak cukup tido ke?"

"Iye doktor."

"Kenapa? Awak study ke?"

"Takdelah doktor. Tapi saya rasa saya mmg tak cukup tido."

"Kenapa? Awak byk berfikir ke?"

"Saya rasa iye lah doktor."

"Awak tak boleh byk fikir sgt. Sbb dr bacaan bp awak ni berkemungkinan besar utk awak dpt high blood pressure adalah cerah."

Huuiiiii.... sedap jer doktor tu bilang - adalah cerah..... Hah, amik ko.... Laju jer perkataan tu kuar dr mulut doktor....

"Lepas ni jgn mkn segala yg masin2. Ikan masin, telur masin. Itu mmg2 dah konpem kilang garam. Kurangkan ajinomoto."

"OK, doktor."

"Lepas ni balik, awak makan dulu pastuh makan ubat. Kmdian awak tido, jgn pikir bebyk..."

"Iye, doktor."

"Saya bagi awak MC hari ni."

"Tima kasih, doktor."

Maka, itulah kisah yg sedih sekali last Tue.

So, starting fm that day onward, saya adalah insaf (waaa..... insaf gitu.... ntah sampai bilalah tuuuuu...). Nak kena jaga makan dan minum.

But my hubby nyer advise adalah amat simple.

- JAGA solat.

- jgn byk fikir. Klau byk kerja, settle satu2 mana yg boleh. Jgn didlm fikiran tu berkira2 utk q kan segala kerja.

- kurangkan segala mknan yg masin2 tu (feveret tu telur masin) and especially ajinomoto.

- kurangkan bercakap.

- kurangkan marah.

- tawakal. InsyaALLAH, semuanya akan OK.....

Alhamdulillah, sib baik tak kena marah, kannnn?????

Sengsara nya nak kena jaga itu ini. No freedom at alllllllll........





No comments: