20110316

++ Arak Punca Pelbagai Maksiat ++

Alangkah besarnya kecelakaan yang dibawa oleh arak sehingga Rasulullah s.a.w. telah melaknat 10 golongan manusia yang terlibat dengannya. Baginda terkenal dengan sifat lembut dan pemaaf, tetapi sangat tegas berkenaan tegahan terlibat dengan ibu segala maksiat ini.

Anas r.a. berkata. "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah melaknat 10 orang yang berkaitan dengan arak; pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan pemesannya." - Riwayat Al-Tirmizi no.1295, Abu Daud no.3674, Ibn Majah no.3381 dan Ahmad no.316.

Dikatakan sebagai punca pelbagai maksiat krn diceritakan bhw pd zaman sebelum kebangkitan Rasulullah s.a.w., seorang pemuda yg terkenal kuat ibadatnya telah difitnah oleh seorang perempuan pelacur yg jatuh hati kepadanya.

Perempuan itu tadi menggunakan helah menyuruh pembantunya menjemput pemuda itu datang ke rumah, kononnya atas suatu hajat yg penting.

Apabila pemuda itu sampai ke rumah perempuan itu, lantas pintu rumah dikunci oleh perempuan itu. "Aku beri kamu tiga pilihan; berzina denganku, bunuh bayi ini atau minum arak ini. Sekiranya kamu enggan, aku akan menjerit dan memberitahu orang ramai bahawa kamu telah memperkosaku dan bayi ini ialah anakmu."

Pemuda itu memilih untuk minum arak krn baginya ia adalah dosa yg paling ringan dan tidak melibatkan orang lain, hanya dirinya dgn Allah. Dia hanya perlu bertaubat shj selepas itu....

Akhirnya dia meminum arak itu sehingga mabuk. Dan ketika mabuk, dia berzina dgn pelacur itu dan di luar kewarasan fikirannya, dia membunuh bayi itu.

Demikianlah betapa hebatnya pengaruh negatif arak kepada manusia. Ia bukan sahaja menyebabkan masalah kesihatan, ttp juga mendorong kpd maksiat dan dosa yg lebih besar.
Kredit: Majalah Solusi

1 comment:

MIMIE AIZA said...

sebab tu arak diharamkan. tapi org sekarang dah x peduli