Mulakan Dengan

Mulakan Dengan

20110313

++ Berjihad: Medan Perang atau Medan Ilmu | Mana Lebih Penting? ++

Saya tertarik dgn satu artikel oleh Prof. Dr. Sidek Baba dlm majalah Solusi.

Beliau ketika itu adalah Timbalan Rektor Hal Ehwal Pelajar dan Disiplin di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Kejadian berlaku pd tahun 2001.

Ketika itu di Chechnya sdg berlaku pertentangan hebat dgn tentera Russia. Beliau didatangi seorang pelajar Chechnya, Amir, yg meminta izin utk pulang ke negaranya dgn kadar segera.

"Saya ingin balik berjuang dan syahid di sana" katanya dgn azam yg sgt tinggi. Malah tiket juga telah ditempah.

"Tidakkah kamu di sini juga berjuang dan melakukan jihad ilmu?" ujar Prof.

"Bagi saya jihad memperjuangkan tanah air lebih utama"

"Pada zaman Rasulullah ada yg berjuang di medan perang, ada juga yg berjuang di medan ilmu"

"Tetapi saya amat diperlukan di barisan hadapan"

"Katakanlah negara Chechnya dapat dibebaskan satu hari nanti dari cengkaman Russia, tidakkah waktu itu Chechnya memerlukan tenaga fikir dan ilmuwan utk membangunkan negaranya? Tidakkah jihad ilmu juga dituntut? Lantaran Amir sudah ada disini, teruskan saja jihad ilmu disini. Ia juga sesuatu yg mulia."

"Itu akan dilakukan oleh orang lain. Yang ingin kembali hanya saya seorang shj."

"Apakah jika kamu kembali ke sana akan membantu?"

"InsyaALLAH boleh membantu"

"Mengapa saudara katakan begitu?"

"Saya adalah komander satu batalion tentera Chechnya. Pasukan di sana sedang menunggu kepulangan saya utk menerima arahan selanjutnya."

"Tidakkah peranan komander itu boleh diambil oleh orang lain di Chechnya? Tentu saudara tahu sewaktu saudara datang ke Malaysia dulu, negara saudara sedang bergolak. Saudara memilih utk belajar juga suatu jihad. Rakan2 saudara disana memilih jihad di medan perang ttp saudara memilih jihad di medan ilmu."

"Itu benar. Kena ada persiapan di medan perang dan di medan ilmu. Tapi panggilan ibu pertiwi lebih kuat lagi. Saya akan mengkhianati negara sekiranya saya tidak kembali ke Chechnya segera."

"Pada saya kedua-duanya sama berat. Oleh krn saudara sudah berada di Malaysia, mengapa tidak fokuskan jihad itu utk menguasai ilmu sebanyak mungkin? Dan apabila saudara kembali ke Chechnya nnt, saudara mempunyai kekuatan utk melakukan perubahan. Perubahan masa depan memerlukan ilmu. Tanpa ilmu, perubahan tidak akan berlaku."

"Itu benar. Antara kedua-duanya mesti ada keutamaan. Keutamaan saya sekarang adalah utk kembali ke Chechnya. Sekiranya Chechnya dpt kami bebaskan drp belenggu musuh, jika umur panjang saya akan belajar lagi. Ilmu ada dimana-mana" tegas dan dalam fokus Amir.

Oleh krn kecekalan dan semangatnya amat tinggi, maka Prof. mengizinkan Amir utk kembali ke Chechnya berjuang demi negaranya.

Sambil berpelukan, Amir berbisik "Tolong doakan saya, tolong doakan saya..." berulang kali.

Prof melepaskannya dgn perasaan sayu seraya tertanya-tanya samada itu perjumpaan terakhir antara mrk berdua....

Allah Maha Mengetahui, Allah Maha Besar... sebulan selepas pertemuan itu, Prof dikhabarkan bhw Amir telah syahid sewaktu pertempuran dgn tentera Russia.


Note: Agak2 nya dapatkah kita belia spt Amir yg sanggup syahid demi negaranya yg tercinta walaupun beliau telah dpt hidup dgn aman dan selesa di negara lain? Lihatlah betapa ramainya belia2 kita sekarang ini yg lalai dek krn pengaruh sosial yg tidak pernah surut menghantui....







No comments: